Kompanija Nestlé je u prvih šest mjeseci 2024. na hrvatskom tržištu ostvarila 17,8 posto rasta. Koliko su za taj rast zaslužne cijene?
To je stvarno sjajan rezultat kojeg smo ostvarili u prvih šest mjeseci ove, za nas slavljeničke godine, u kojoj obilježavamo 20 godina uspješnog poslovanja u Hrvatskoj. Posebno sam ponosan što je glavni generator rasta volumen. Ukupno 9,5% rasta kompanije Nestlé na hrvatskom tržištu u prvoj polovici ove godine dolazi iz volumena što znači da potrošači kupuju naše proizvode, da dobivamo više potrošača i osvajamo tržišne udjele. Drugi generator rasta je miks kategorija (6,2 %) odnosno prodali smo više kategorija proizvoda koji imaju veću cijenu po kilogramu. S obzirom na navedeno, cijene su na rezultat imale najmanji utjecaj (svega 2,1% rasta dolazi od povećanja cijena). Ove godine digli smo samo cijene proizvoda koji sadrže kakao jer je cijena te sirovine nevjerojatno porasla.
Jedan od glavnih generatora rasta je novi Route to Market u kanalu ugostiteljstva. Što je Route to Market?
Route to Market je strategija odnosno način na koji dostavljamo svoje proizvode do kupca – bilo u kanalu trgovine ili HoReCa kanalu. Do nedavno smo za, primjerice, kavu imali više distributera. Krajem prošle godine ušli smo u strateško partnerstvo s Jamnicom koja je sada naš distributer kave za HoReCa kanal odnosno kanal ugostiteljstva na hrvatskom tržištu. Putem snažne distribucijske mreže Jamnice, naš najveći i vodeći svjetski brend kave NESCAFÉ sada je dostupan ljubiteljima kave u kafićima u Hrvatskoj. Postavili smo odlične temelje, rekacije ljubitelja kave i ugostitelja su vrlo pozitivne, a mi i dalje radimo na razvoju ovog segmenta poslovanja.
Je li brend hrane za kućne ljubimce kompanije Nestlé na hrvatskom tržištu uspješniji od slatkiša kompanije Nestlé?
Da, to je točno. Purina, naš brend hrane za kućne ljubimce, ima veći tržišni udio u Hrvatskoj nego naši konditorski proizvodi. Inače, naša najveća kategorija je kava, a Purina je druga po redu. Razlog je što smo s hranom za kućne ljubimce prisutni u svim segmentima (npr. hrana za pse, mačke, suha hrana itd.) i u svim kanalima uključujući trgovine te specijalizirane trgovine za kućne ljubimce i veterinarski program. S druge strane, u segmentu koditorskih proizvoda prisutni smo uglavnom u kategoriji ''bars'' odnosno kategoriji čokoladica (npr. KitKat, Lions, Smarties...) i upravo tu vidimo velik potencijal za razvoj i rast.
Kako se Nestlé u proteklih dvadeset godina koliko posluje na hrvatskom tržištu pozicionirao u odnosu na konkurenciju?
Prije svega, zdrava konkurencija je ključna za razvoj i rast kategorija. Ona nas potiče da budemo inovativni, kreativni, da nudimo više različitih opcija, da razvijamo tehnologiju, da radimo na održivosti poslovanja... Govoreći o kompaniji Nestlé, riječ je, prije svega, o inovativnoj kompaniji od prvih dana. Osnivač kompanije Henri Nestlé kao lijekarnik se krajem 1860-tih suočio s visokom stopom smrtnosti dojenčadi. Upotijebio je svoje znanje i razvio formulu za dojenčad Farine Lactée koja je vrlo brzo postigla uspjeh i počela se prodavati diljem svijeta te spasila mnoge živote. Nestlé je i danas posvećen razvoju inovativnih proizvoda koji poboljšavaju kvalitetu života. Više od 4.000 zaposlenika na globalnoj razini radi u istraživanju i razvoju u kojeg Nestlé godišnje ulaže više od 1,7 milijardi švicarskih franaka. Glavni cilj je ponuditi potrošačima zdravije, ukusnije i održivije proizvode. Uz sve navedeno, uvijek ističemo da naši brendovi imaju svrhu. Odražava se to u našem ambicioznom planu Net Zero Roadmap kojemu je cilj smanjiti utjecaj kompanije na okoliš na globalnoj razini u narednim desetljećima te postići ugljičnu neutralnost do 2050. godine. Čak 86,6% naših pakiranja dizajnirano je da se može reciklirati, ponovno koristiti ili kompostirati. U proizvodim pogonima sve se više koriste obnovljivi izvori energije. Nadalje, nastojimo nabavljati sirovine čije je podrijetlo moguće pratiti. Kao kompanija koja na svjetskoj razini posluje već više od 150 godina, cilj je da do 2030. godine 100% ključnih sastojaka, poput kave i kakaa, bude nabavljeno iz odgovornih i održivih izvora. Istaknut ću KitKat kao primjer – to je naš prvi globalni brend čokolade koji koristi kakao iz 100% održivih izvora sukladno Nestlé Cocoa Planu i certifikatu Rainforest Alliance. Kakao za KitKat nabavljen je od obiteljskih poljoprivrednih domaćinstava na Obali Bjelokosti, uključenih u Nestlé Income Accelerator Program. Cilj programa je doprinijeti smanjenju jaza u prihodima obitelji koje se bave uzgojem kakaovca, ujedno smanjujući rizik od dječjeg rada. Svi ovi napori podržavaju naš slogan Good food, Good life koji je okosnica poslovanja naše kompanije.
U kojoj ste kategoriji najuspješniji?
Na hrvatskom tržištu najuspješniji smo u kategoriji kave, zatim slijedi hrana za kućne ljubimce, a treća je kategorija hrane. S NESCAFÉ kavom smo prisutni u svim segmetnima (od topive kave, kapsula, kave u zrnu...) i u svim kanalima: kanalu trgovine i HoReCa kanalu. I kao što sam ranije spomenuo, stalno razvijamo inovacije da bismo ponudili zdravije, ukusnije i održivije te kako bismo bili prisutni u što više segmenata i kanala jer tako rastemo.
Koji su izazovi pred kompanijom i kako se nosi s njima?
Proteklih nekoliko godina doživjeli smo rekordan i nevjerojatan rast cijena ključnih sirovina kao što su kakao, kava, šećer, rast cijena energije, transporta, distribucije... S takvim izazazovima možemo se nositi samo učinkovitošću u svim segmentima poslovanja: proizvodnji, logostici, marketingu, prodaji i distribuciji.
Nedostatak radnika jedan je od većih problema s kojim se suočavaju poslodavci. Kako ga Nestlé rješava?
Nestlé u Hrvatskoj ima nešto više od 100 zaposlenih, a prosječan radni vijek naših zaposlenika je 10 godina. Čak 11 kolegica i kolega u ovoj je kompaniji od prvog dana, dakle već 20 godina! Mislim da su to pravi dokazi lojalnosti i, rekao bih, ljubavi prema kompaniji. Iako nismo osjetili problem nedostatka radne snage, kao neke drugi drugi poslodavci, itekako smo svjesni da moramo raditi na zadržavanju i motivaciji zaposlenika. I zato slušamo što nam zaposlenici govore. Stalno radimo na proširenju benefita, a posebno smo ponosni na našu politiku za podršku roditeljstvu. Naime, osiguravamo četiri tjedna plaćenog odsustva za očeve u slučaju rođenja ili usvajanja djeteta, formulu za bebe za prvih godinu dana ukoliko je neophodna, a nakon povratka s porodiljnog dopusta podršku pružamo kroz fleksibilne načine rada i prostorije za dojenje. Imamo fleksibilno radno vrijeme i mogućnost rada od kuće što mnogim zaposlencima pomaže da bolje izbalansiraju posao i privatan život. Od početka godine imamo tzv. Short Friday kojeg možemo koristiti jednom mjesečno i tako si skratiti radni tjedan. Svi naši zaposlenici, pored ukupnog broja dana godišnjeg odmora koji je veći od zakonom propisanog, imaju pravo na jedan slobodan dan po svom izboru kojeg mogu iskoristiti kada žele, primjerice za rođendan ili prvi dan škole svog djeteta. Imamo i program psihološke podrške, dodatno zdravstveno osiguranje, a s obzirom da promičemo zdrave životne navike, svaki dan u uredu imamo svježe voće, povremeno organiziramo tjelovježbu, odlaske na pješačenje... da nabrojim samo neke od aktivnosti. Redovno pratimo i kretanje plaća na tržištu, a svaki zaposlenik može dobiti informaciju o pozicioniranosti svoje plaće u odnosu na slične pozicije na tržištu jer tako osiguravamo transparentnost što je jedna od ključnih kompanijskih vrijednosti. Uz sve navedeno, Nestlé zaposlenicima pruža mogućnost za edukacije, profesionalni razvoj i napredak – bilo horizontalno bilo vertikalno. Mnogi kolege iz Hrvatske su kroz godine razvijali svoju karijeru preuzimajući funkcije na razini regije, Europe, pa čak i šire. Hrvatski tim je iznimno talentiran i Nestlé u Hrvatskoj specifičan je po tome da izvozi talente. I to je još jedan način na koji zadržavamo svoje talente. Mislim da smo na dobrom putu jer je u našoj internoj anketi čak 89% zaposlenika reklo su ponosni što rade u ovoj kompaniji. A drago nam je što je i struka prepoznala naše napore te smo početkom godine dobili prestižnu nagradu za najbolje HR prakse za našu politiku podrške roditeljstvu.
Kakve koristi od vaše kompanije ima lokalna zajednica?
Pored osiguranja radnih mjesta i doprinosa gospodarstvu, naš doprinos lokalnoj zajednici možemo prodijeliti na tri segmenta. Globalni program Nestlé for Healthier Kids u Hrvatskoj provodimo više od 13 godina kao kontinuiranu edukaciju djece pod nazivom Vrtim zdravi film. Udružili smo snage s Hrvatskim školskim sportskim savezom i Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo kako bismo među osnovnoškolcima promicali usvajanje zdravih navika s posebnim naglaskom na pravilnu prehranu i važnost svakodnevne tjelesne aktivnosti. Protekle školske godine program se provodio u 190 škola u cijeloj Hrvatskoj i obuhvatio 16 600 učenika i učenica viših razreda. Vrtim zdravi film je unazad nekoliko godina i partner programa 'Petica - igrom do zdravlja' kojim se promiču zdrave životne navike od što ranije dobi i namijenjen je djeci u nižim razredima osnovne škole. Kao najveći svjetski proizvođač hrane, svjesni smo svoje uloge u smanjenju otpada od hrane i edukacije o tom problemu. Doista je šokantan podatak da tjedno bacamo čak 40% hrane koju smo mogli pojesti, a na kraju postaje otpad i utječe na okoliš! Stoga već petu godinu zaredom u Hrvatskoj provodimo projekt Biraj Zeleno, a ove smo mu godine dali dodatnu vrijednost je smo u svoje aktivnosti vezane uz smanjenje otpada od hrane dodali element uključivosti. Kroz radionice pod vodstvom chefa Maria Mandarića, ambasadora projekta BirajZeleno i istinskog borca za smanjenje otpada od hrane, učenici završnih razreda kulinarskog smjera Centra za odgoj i obrazovanje Slave Raškaj iz Zagreba naučit će kako planirati obroke i namirnice da bi se sve maksimalno iskoristilo, kako smanjiti otpad od hrane, što je zero food waste filozofija...A Nestlé je, uz navedeno, odlučio osigurati financijsku pomoć za opremanje kuharskog kabineta Centra oštećenog u potresu 2020. godine što će pomoći daljnjem razvoju i obrazovanju mladih s različitim vrstama komunikacijskih teškoća. Nadalje, kao član Radne skupine pri Ministarstvu poljoprivrede i jedan od potpisnika dobrovoljnog sporazuma "Zajedno protiv otpada od hrane", i dalje ćemo raditi na postizanju cilja da se za 30 posto smanji otpad od hrane u Hrvatskoj u sljedeće četiri godine. Uz sve navedeno, ove smo godine strateški pristupili donacijama hrane u Hrvatskoj, BiH i Sloveniji gdje smo se povezali s udrugama i institucijama koje osiguravaju da hrana dođe do onih kojima je najpotrebnija, pa smo tako samo u prvih šest mjeseci donirali više do 13 tona naših proizvoda. I treći segment doprinosa našoj neposrednoj lokalnoj zajednici je pomaganje mladima na početku karijere i njihovom razvojnom putu. To je dobro i za nas kao kompaniju jer nam pomaže da ostanemo poletni, puni energije i spremni za godine koje su pred nama. Kada mladi ulaze na tržište rada, nije im lako i treba im vjetar u leđa, treba ih podržati u učenju i zapošljavanju jer će oni uskoro voditi i kompanije i društvo. Poticanje profesionalnog rasta, razvoja i zapošljivosti mladih jedan je od prioriteta naše kompanije što potvrđuje i činjenica da već 10 godina uspješno provodimo program za mlade Nestlé Needs YOUth.
Gdje vidite novi potencijal za osvajanje većeg udjela na hrvatskom tržištu?
Najveći potencijal vidim u jačanju prisutnosti u svim kanalima prodaje (trgovina, HoReCa, kanal ljekarni i trgovina za kućne ljubimce), ulasku u nove kategorije, daljnjem razvoju kategorija s našim partnerima u kanalu trgovine te inovacijama po kojima je Nestlé prepoznatljiv diljem svijeta.