Dijabetes

Dijabetes je stanje u kojem tijelo ima problema u kontroliranju razine glukoze (šećera) u krvi. Javlja se kada tijelo ne proizvodi dovoljno inzulina ili proizvedeni inzulin ne djeluje kako treba. To dovodi do povećanih razina glukoze u krvi i dijabetesa. Postoje tri različita tipa dijabetesa, dijabetes tipa 1, dijabetes tipa 2 i gestacijski (trudnički) dijabetes.

ŠTO JE DIJABETES?

Dijabetes tipa 1
Dijabetes tipa 1 se obično dijagnosticira u djetinjstvu ili adolescenciji. Kod dijabetesa tipa 1, gušterača ne proizvodi inzulin jer je vlastiti imunološki sustav uništio stanice koje proizvode inzulin. Ljudi s dijabetesom tipa 1 si moraju svakodnevno davati inzulin.

Dijabetes tipa 2
Dijabetes tipa 2 je najčešći tip dijabetesa, koji pogađa 85-90% ljudi s dijabetesom. Obično pogađa starije ljude, ali sve više mlađih ljudi i djece obolijeva od dijabetesa tipa 2.
Kod dijabetesa tipa 2, gušterača proizvodi inzulin, ali on ne djeluje kako bi trebao, pa gušterača proizvodi još. Na kraju, ne može proizvesti dovoljno da bi ravnotežu glukoze držala pod kontrolom.

Gestacijski dijabetes
Gestacijski dijabetes se javlja u trudnoći i obično nestaje kada se dijete rodi. Između 3-8% trudnica će dobiti gestacijski dijabetes.
U trudnoći, hormoni koje tijelo proizvodi kako bi pomogli rastu djeteta također zaustavljaju djelovanje majčinog inzulina. Gestacijski dijabetes se javlja ako tijelo ne može proizvesti dovoljno inzulina kao odgovor na povećane potrebe za inzulinom.

KOJI ČIMBENICI POVEĆAVAJU RIZIK OD DOBIVANJA DIJABETESA TIPA 2?

Ono na što ne možete utjecati Ono na što možete utjecati
  • Obiteljska povijest dijabetesa
  • Starenje
  • Etničko porijeklo (Pojava dijabetesa je češća kod, primjerice, Aboridžina)
  • Sindrom policističnih jajnika
  • Žene koje su imale gestacijski dijabetes ili rodili dijete teže od 4,5 kg
  • Debljina i pretilost
  • Fizička neaktivnost
  • Visoki krvni tlak
  • Visoki kolesterol
  • Pušenje

Dobre vijesti su da postoje čimbenici koje možete promijeniti i time smanjiti rizik od razvijanja dijabetesa tipa 2. Još se ne zna koji čimbenici uzrokuju dijabetes tipa 1 te ne postoje preporuke kako ga spriječiti.

KAKO MOGU ZNATI IMAM LI DIJABETES?

Neki od simptoma uobičajenih za sve tipove dijabetesa su:

    • umor
    • povećana žeđ
    • često mokrenje
    • glavobolje
    • grčevi u nogama
    • povećana glad

Simptomi dijabetesa tipa 2 uključuju i zamućeni vid, kožne infekcije, sporo zarastanje rana, trnci i ukočenost u nogama.

KAKO SE LIJEČI DIJABETES TIPA 1?

Ljudi kjoji boluju od dijabetesa tipa 1 moraju davati injekciju inzulina bar jednom dnevno. Ravnoteža količine ugljikohidrata koje unose i prava količina inzulina su važni za sprječavanje previsokih ili preniskih razina šećera u krvi.

KAKO SE LIJEČI DIJABETES TIPA 2?

Osnovno liječenje dijabetesa tipa 2 uključuje usvajanje zdravog načina života. To uključuje zdravu prehranu, redovitu fizičku aktivnost i smanjivanje rizičnih čimbenika, kao što su debljina i pušenje.
Važno je pratiti vlastitu razinu glukoze u krvi i imati redovite kontrole kod Vašeg liječnika opće prakse. U nekim slučajevima, ako sama prehrana ne drži razinu glukoze u krvi pod kontrolom, Vaš liječnik opće prakse Va, može prepisati lijekove i/ili injekcije inzulina.

UPUTE ZA KONTROLU GLUKOZE U KRVI

Prehrana je važna svima! Ove upute može slijediti cijela obitelj, a ne sam osobe s dijabetesom.

    • Male porcije obroka i užina rasporedite po kroz dan.

JEDITE VIŠE VLAKANA

  • Odaberite žitarice s više vlakana i kruh s cjelovitim zrnjem, jer se sporije probavljaju što znači da razine šećera u krvi rastu postepeno
  • Dodajte slanutak u salatu
  • Polovicu Vašeg tanjura popunite povrćem različitih boja: zeleno, narančasto, žuto, bijelo, ljubičasto i crveno.

JEDITE MANJE MASNOĆA, ZAMIJENITE ZASIĆENE MASNOĆE NEZASIĆENIM

  • Tunu ili losos iz konzerve dodajte u umak za tjesteninu ili ih stavite u sendvič, kako bi na jednostavan način i brzo unijeli omegu-3.
  • Zamijenite punomasno mlijeko mlijekom s manje masnoća ili obranim mlijekom. Ima istu količinu kalcija, a manje masnoća, pogotovo manje zasićenih masnoća.
  • Koristite maslinovo ulje u malim količinama u pripremi hrane, kako se hrana ne bi ljepila, a kako bi ipak smanjili masnoće.

JEDITE HRANU S MANJE KILODŽULA UKOLIKO STE PREKOMJERNE TJELESNE TEŽINE

  • Kao osvježavajuće piće odaberite vodu ili „dijetne“ napitke, bez dodatnih kolidžula od prekomjerne količine šećera.
  • Jedite povrće umjesto riže, tjestenine, kruha i krumpira.
  • Ako imate međuobroke, odaberite hranu s manje masnoća i više vlakana, poput nemasnog jogurta.