Kofein

Kofein je stimulans koji se prirodno nalazi u čaju, kavi i kakau, kao i u nekoj hrani biljnog porijekla. Može se proizvesti i sintetički i koristiti kao aditiv u „energetskim pićima“. Hrana koja sadrži kofein se tisućama godina koristila u medicinske svrhe. Autohtona plemena u Africi i Južnoj Americi su ga koristili u obliku kave i kakaa. Kofein je najčešće korišten stimulans na svijetu. Jednostavno i brzo ga apsorbira želudac i tanko crijevo, a zatim kruži cijelim tijelom, uključujući mozak. Kao i sve, kofein treba konzumirati umjereno.

Kofein je stimulans centralnog živčanog sustava te se niske doze (npr. 20-200 mg) povezuju s promjenama raspoloženja, kao što su povećena energija, učinkovitost, samopouzdanje, živahnost, motivacija i koncentracija. Međutim, čak i u malim dozama, kofein kod nekih ljudi može umanjiti kvalitetu sna. Čini se da se ti učinci smanjuju redovitom konzumacijom.

Istraživanje austrijskih znanstvenika je pokazalo da kofein stimulira dijelove mozga koji reguliraju kratkoročno pamćenje i pozornost.

Mit 1: Budući da kofein povećava izlučivanje kalcija, konzumacija kofeina može povećati rizik od osteoporoze.
Netočno! Budući da su dokazi u korist ove teorije neuvjerljivi te se smatra da mlijeko koje se često dodaje napitcima s kofeinom, poput čaja i kave, poništava takav učinak.

Mit 2: Kofein uzrokuje dehidraciju.
Netočno! Čini se da napitci s kofeinom, kada se konzumiraju umjereno, doprinose dnevnom unosu tekućina na sličan način kao i voda.

Budući da kofein nije sastavni dio uobičajene prehrane, za njega ne postoji Preporučeni dnevni unos.
Za odraslu osobu, umjerena količina kofeina znači 300 mg kofeina dnevno, a kako bi izračunali svoj prosječan dnevni unos, dane su količine kofeina sadržane u najčešćim prehrambenim izvorima.

Prosječna količina kofeina po serviranju određenih napitaka

  • Instant kava - 75 mg u 190ml
  • Kava - 85 mg u 190ml
  • Čaj - 50 mg u 190ml
  • Energetski napici (sa dodanim kofeinom ili guaranom) - 28-87 mg u 250 ml
  • Cola napici - 8- 53 mg u 250 ml
  • Čokolada - 5.5 - 35.5 mg u 50 g