Kako odabrati pravu veličinu porcije

To Press Releases listZagreb,lip 18, 2015

Svima nam je poznat onaj ugodni osjećaj sitosti, odnosno zadovoljstvo koje osjećamo nakon što smo pojeli dobar obrok. Dok je osjećaj sitosti poznat, ono što je manje jasno jest koliko je točno hrane potrebno pojesti kako bismo došli do tog stanja, imajući na umu da ljudi jedu i nakon što osjete sitost.
Što je u biti jedna porcija?

Porcija je neutvrđena količina hrane za koju je netko odlučio da je trebate pojesti. A tko je taj netko? U konačnici, to smo mi sami, ali to su ujedno i vlasnik restorana, roditelj ili proizvođač hrane koji je odredio veličinu pakiranja.
Prevelika porcija hrane može nas dovesti u iskušenje da pretjeramo, a istraživanja dosljedno pokazuju da kad se poslužuju veće količine hrane, ljudi jedu veće porcije. I upravo je to razlog zašto je veličina porcije hrane važna.
Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) procjenjuje da je više od 600 milijuna ljudi u svijetu pretilo, a pretilost opisuje kao jedan od najvećih javnozdravstvenih izazova ovog stoljeća jer donosi povećan rizik od kardiovaskularnih bolesti, dijabetesa i moždanog udara.

Debljanje može biti uzrokovano povećanjem unosa energije i/ili smanjenjem potrošnje energije, ali što su točno čimbenici koji utječu na to koliko ćemo jesti?

 

Neuro-znanost o „suzdržanoj prehrani“
Novo istraživanje Nestlé Istraživačkog Centra (NRC), provedeno u suradnji sa Sveučilišnim bolničkim centrom Vaudois Sveučilišta u Lausannei (CHUV) u Švicarskoj, pruža dodatne dokaze da „kontrola prehrane“ temeljena na motivaciji i pažnji igra ključnu ulogu u izboru veličine porcije.
Voditeljica istraživanja dr. Julie Hudry sugerira da onima koji su „emotivni konzumenti", čije je prejedanje potaknuto tjeskobom, tugom ili usamljenošću, može nedostajati ta vrsta kontrole. Takvim skupinama ljudi može pomoći edukacija.
U istraživanju su žene normalne tjelesne mase zamoljene da pogledaju fotografije istog jela serviranog u porcijama različitih veličina, od malih do velikih, i odaberu „idealnu“ veličinu porcije koja će ih zasititi do večernjeg obroka.
Snimanje moždane aktivnosti ispitanica pokazalo je veći stupanj uzbuđenosti u onim regijama mozga koje se odnose na „vizualno i nagrađivanje“ kada su prvi puta vidjele fotografije porcija koje su naknadno procijenile kao prevelike, u odnosu na porcije koje su procijenile kao premale ili optimalne.
„Primijetili smo postojanje dva paralelna mehanizma", kaže dr Hudry. „Prvi je više orijentiran na brojanje - koliko je hrane na tanjuru, koliko kalorija sadrži i koliko ćete se osjećati ispunjenima nakon što se porcija pojede. Drugi mehanizam je regulatornog tipa - procjenjuje koja je količina prikladna da bi se osjećali siti do idućeg obroka.

Ono što još uvijek ne znamo jest da li je taj drugi mehanizam na neki način poremećen kod ljudi koji imaju tendenciju prejedanja. Komunikacija vezana za taj regulatorni mehanizam je nešto što bi ljude moglo osvijestiti da kontroliraju svoj osjećaj gladi.“
Lisa Edelson, još jedna znanstvenica s NRC-a koja provodi istraživanja u ovom području, kaže da su neki ljudi nesvjesni veličine porcija koje poslužuju i jedu. Istraživanje provedeno na NRC-u pokazalo je kako je količina hrane koju su roditelji procijenili da serviraju svojoj djeci bila bitno drugačija od one koju su kasnije tijekom istraživanja u laboratoriju zapravo servirali svojoj djeci.
Edelson također identificira „nepromišljeno jedenje“ kao još jedan faktor u prevelikom unosu hrane. Primjer je nesvjesno „grickanje“ prilikom gledanja televizijskog programa. Grickalice mogu biti poslastice koje jedemo iz zadovoljstva, a ne kako bi nas zasitile. Ipak, i one doprinose ukupnom unosu kalorija što, dugoročno, može dovesti do debljanja. Lisa Edelson zato preporuča poticanje ljudi da na tanjur izvade samo određenu količinu hrane, a ostatak da maknu sa stola. Čak i minimalan napor koji je potrebno uložiti za donošenje još hrane iz kuhinje može vas potaknuti na razmišljanje treba li vam ta hrana doista ili ne.

Edukacija o veličini porcija je bitna
Istraživanja pokazuju da edukacija može utjecati na odabir ispravne veličine porcija. Iz tog se razloga Nestlé dobrovoljno obvezao na sva pakiranja proizvoda za djecu i obitelj do kraja 2015. godine staviti smjernice o preporučenim porcijama, kako bi kupci već na mjestu prodaje mogli donijeti informiranu odluku o kupnji. Tvrtka također razvija nove alate i nove vrste ambalaže kako bi se kupci educirali o tome što predstavlja odgovarajuću veličinu porcije te kako bi im pomogla u pravilnom odabiru.